DTX Complex Shaklee - IBU ELLY BEBEL KAT SINI

Thursday 20 April 2017

DTX Complex Shaklee

      Assalamualaikum.. Alhamdulillah bertemu kita lg dlm entry kali ni.. Fokus ibuElly wujudkan  blog ni hanyalah utk berkongsi kebaikan Shaklee kpd uollss.. Kenapa Shaklee? Sbb ibuElly sendiri mmg makan dan amalkan dr September tahun lepas smpai la saat ni... Asalnya mkn utk masalah kulit teruk berjerawat(boleh refer previous entry), tp trjatuh cinta pulak dgn produk Shaklee yg lain..

      Ok harini nk cerita psl DTX complex  .. Apa DTX ni? Ok DTX ni  utk org yg mengidap penyakit HATI..  HARI tu yg mana ye?






      Hati merupakan ORGAN TERBESAR  di dalam tubuh manusia dan berkeupayaan dlm membina semula. Contohnya, serangan jantung akn merosakkan otot atau organ jantung. Tetapi, serangan kpd  hati akibat pengambilan alkohol berlebihan boleh merosakkan hati. Namun, hati mampu membaiki organnya sendiri.. Subhanallah, hebat sgguh kuasa Allah kan.. Hati blh dianggap sbg INDUSTRI PEMPROSESAN  dalam tubuh manusia, menjalankan fungsi-fungsi kritkal utk membaiki diri sendiri..

APAKAH FUNGSI-FUNGSI HATI??

  1.  Rembesan Hempedu - cecair rembesan ini disimpan di dlm pundi hempedu utk dikeluarkan apabila perlu ketika penghadaman. HEMPEDU   adalah perlu utk PENCERNAAN LEMAK, ia memecahkannya kpd lapisan yg lebih kecil (small globule). HEMPEDU juga mmbantu dlm penyerapan vitamin larut lemak ; A,D,E,F,K dan mmbantu mengasimilasikan kalsium. Hempedu juga menukarkan Beta Karotena kpd Vitamin A.
  2. Bertindak sebagai Detoksidikasi - metabolisma protin dan penapaian bakteria  makanan dlm usus menghasilkan ammonia yg didetoksifikasikan oleh hati. Hati megawal metabolisma protin. utk detoksifikasikan ammonia, hati juga menggabungka bahan2 toksik termasuk sisa metabolik, sisa racun serangga, dadah, alkohol, dan bahan kimia dgn bahn2 kimia lain yg kurang toksin. Bahan2 ini kemudiannya dikumuhkan dari buah pinggang. Oleh itu, dlm usaha utk mmpunyai fungsi hati yg betul, ada juga mesti mempunyai fungsi buah pinggang yg betul.
  3. Mengawal paras gula dlm darah - dgn menukarkan tiroksina ; hormon tiroid ke dlm bentuk yg lebih aktif,. Hati mewujudkan GTF(faktor toleransi glukosa) dari kromium dan glutation. GTF diperlukan oleh insulin utk mengawal paras gula dlm darah dgn betul. Gula yg berlebihan akn disimpan dlm bdn sbg glikogen, dan kemudian ditukar kembali kpd gula apabila diperlukan utk tenaga. Hati juga memecahkan hormon spt estrogen adrenalin, dan insulin.
  4. Penting dlm metabolisma lemak - Penting dlm sintesis asid lemak dari asid amino dan gula, iaitu ketika pengeluaran kolestrol, lipoprotein, dan phospholipid dan ketika pengoksidaan lemak utk memghasilkan tenaga. Iaitu, makanan berlebihan akan ditukarkan kpd lemak di dlm hati, yg kemudian diamgkut ke tisu lemak badan utk penyimpanan.

      Besar kan tugas HATI ni kpd tubuh manusia? apalah akan jadi andai hai kita ni rosak? tak ke KENCING MANIS, SAKIT JANTUNG semua nk bertandang dlm badan kita ni.? takkan lah kita nk berdiam dir dan tggu he hati kita roaak? kenalah amalkan pemakanan supplemen dari sekarang..apa supplemen yg sesuai utk HATI kita ni?


      DTX Complex Shaklee sgt sesuai bg mereka yg mengidap penyakit hati.. Ia mempunyai ramuan terpilih dalam memberikan nutrisi yg diperlukan oleh HATI kita.. Nak tau lebih lanjut boleh contact ibuElly eik di 017.560.4426 ..🤗

Fb : Elifa bt Ismail 
Fb page : Shaklee Ipoh
Ig : elifaismail


No comments:

Post a Comment